2014. sze 25.

Véres drónok

írta: vinersniccel
Véres drónok

letöltés (1).jpg

Úgy látszik ezekben a napokban több jó hír is érkezik a multikopterek világából. A múltkori Hollywoodi hírek után jött az új információ, miszerint élesben fogja tesztelni a DHL a quadcoptereket. A Németországhoz tartozó Juist szigetre  érkeznek nemsokára a drónok, óránként körülbelül 65 km/h sebességgel és gyógyszereket, valamint más, kisebb súlyú, de nélkülözhetetlen és/vagy sürgős árucikkeket szállítanak majd az egyébként autómentes szigetre. A repülési idő 15-30 perc, a kopterek súlya 5 kg, és 1,2 kg hasznos terhet tudnak magukkal vinni. 

A szállítási mód előnye, hogy akkor is alkalmazható, ha éppen nincs elérhető komp vagy más szállító eszköz, hátránya, hogy a drónok még ki vannak téve az időjárás szeszélyeinek, ezért viharosabb időben (ami azért az Északi-tengeren gyakran előfordul) problémás lehet. Jogvédők és más szervezetek máris a magánszféra védelmével és a biztonsági kérdésekkel foglalkoznak elsősorban, nem pedig az elérhető hasznossággal, holott egy csomagszállító multikopterre nem kell feltétlenül kamera, ami sértheti a magánszférát, de a tenger fölött repülve ezek a kérdéseket amúgy is értelmüket vesztik. Ráadásul a következő generációs drónok már most vízállóak és vízen lebegnek, így lezuhanás esetén is megtalálhatóak a GPS modulnak köszönhetően, illetve az akkumulátor-technika fejlődésével egyéb biztonsági berendezések, transzponderek, fekete dobozok, jeladók, vész-akkumulátorok, ejtőernyők szerelhetők ezekre a járművekre, ezekkel is tovább csökkentve a kockázatokat. Ha viszont nem használjuk ezeket az eszközöket élesben, nem szerzünk tapasztalatot, nem generálunk pénzmozgást az egész üzletágban, akkor miből és miért lenne fejlesztés?

Ezzel a lépéssel a DHL egyébként az Amazon és a Google nyomdokaiba lép, sőt meg is előzi azokat, hiszen míg a fenti két cég az FAA és az amerikai bürokrácia útvesztőiben ténfereg, addig a jóval rugalmasabb Németországban nem okozott gondot megfelelő tesztek után rábólintani a tervre.

Vérszállítás: adott esetben kórházak között vérszállításra is alkalmasak lehetnek a drónok, akár itthon is, hiszen sokkal gyorsabban tudnak egy-egy műtéthez szükséges 2-4 egységnyi (kb 1-2 liter) vért átszállítani a háztetők felett, akár 8-10 kilométeres távolságra is. Például az Országos Vérellátó Intézet és a Fiumei úti traumatológia között 10 kilométer a távolság közúton, ez egy normál autónak a csúcsforgalomban 25-45 percet vehet igénybe, de egy mentő vagy vérszállító sem tud 15 percnél hamarabb átérni. Ezzel szemben egy drón légvonalban kb. 4,5 kilométert repül, mire átér, ez 50 km/órás átlaggal számolva körülbelül 5 perc repülési időt jelent és egyszerre, akár kötelékben 3-4-5 drón is repülhet, ezzel megtöbbszörözve a szállítandó vér mennyiségét és csökkentve a kockázatokat.

1411568982741_wps_1_This_Sept_2014_photo_prov.jpg

A projektre egyébként a német közlekedési minisztérium és a légiforgalmi hatóság is rábólintott, azzal a feltétellel, hogy a gépek egy meghatározott útvonalon repülnek és nem kerülhetnek házak fölé. Ez teljes értékben előremutató kezdeményezés és értelmes szabályozás, mert a multikopterek számára kialakított légifolyósókkal biztonságosabbá tehető a használat. Zsúfolt városokban azonban ezek kialakítása problémás lehet, ugyan akkor nem megoldhatatlan, hiszen a repülésre kijelölt útvonalak mentén házak esetén sávokban a tető megerősítése jelenthet megoldást, utcák esetén pedig egy megfelelő erősségű háló, ami kifeszítésre kerül. A parkokat és egyéb nyílt területeket pedig el kell kerülni a kialakításkor. És hogy ki fogja ezt fizetni? Természetesen azok a cégek, akiknek érdekükben áll az UAV-okat használni, a megtérülés pedig  a saját működési bevételeken felül akár egy autópályadíjhoz hasonló rendszerrel is biztosítható. Ez persze messze van még, hiszen ehhez egyedi azonosítóval ellátott drónok szükségesek, de hogyha már a háziállatainkban is ilyen csipek vannak, miért ne lehetnének a kopterek ugyanígy lajstromolva a közlekedési hatóságnál is?

Az élest teszt pénteken indult és egészen október közepéig fog tartani. Kíváncsian várjuk az eredményeket.

Az eredeti cikk: http://www.reuters.com/article/2014/09/24/us-deutsche-post-drones-idUSKCN0HJ1ED20140924

 

Szólj hozzá

biztonság problémák megoldások drón Google Amazon UAV DHL vérszállítás magánszfére