2014. sze 29.

Ipari drónok az építőiparban #2: A sufnituning

írta: vinersniccel
Ipari drónok az építőiparban #2: A sufnituning

A sufnituning

Az építőiparban eltöltött 30 év ellenére Evans eredetileg IT-s. IT menedzser funkciójában a SpawGlass-nél eltöltött 20 éve alatt bevezette a vállalatot a digitális világba. Széles körű tapasztalatokkal rendelkezett szoftveres tervrajzkészítésben és épülettervezésben  is, mikor a vállalatnál kezdett dolgozni.

Ha a tervezőnek például nem állnak rendelkezésére a terület rajzai, légi felvételek segítségével még az építkezés megkezdése előtt egy modellt hoznak létre, amibe aztán integrálásra kerül a épület 3D-s modellje. Többek között abban tudnának nagy segítségükre lenni a drónok, ha sikerülne megoldani, hogy a terület földrajzilag pontos modellje digitális formában jöjjön létre.

Elmondása szerint már tinédzser kora óta modellezik, miközben szenvedélyes fotós is, így már a 90-es évek óta olyan modellekkel repül, melyekre kamera is került, jóval azelőtt, hogy a közvélemény "drón" néven megismerkedett volna ezzel a technológiával.

Véleménye szerint az utóbbi években erőteljes fejlődés tapasztalható a drónok terén. Az első négyrotoros drónját három évvel ezelőtt vette meg. A 90-es években azonban még csak az érdekelte, hogy repülő kamerát építhessen. Eszébe sem jutott, hogy drónnak hívja a gépet, mert az még jóval azelőtt volt, hogy a katonai terminológiából átkerült volna a köztudatba a pár kilós pilóta nélküli repülőgépek elnevezéseként.

Az egyik legfontosabb tényező, ami a drónos repülés felé terelte, az FPV repülés lehetősége. Ilyenkor egy különleges szemüveg (jelen esetben a FatShark Googles) segítségével a pilóta a drón szemszögéből látja a világot, azt látja, amit a drónra szerelt fedélzeti kamera közvetít vezeték nélküli technológia segítségével a földre.

fatshark1.jpg 

"Magával ragadó élmény. Madárként érezheted magad, miközben a biztonságos földön maradsz. Szinte moziélményt nyújt."

 

 

Első drónjára 1 500 és 2 000 dollár közötti összeget költött, egyedi alkatrészekből állítva össze azt. Ezzel az első szerkezettel együtt Evans flottája mára már 6 darabosra nőtt, köztük egy olyannal, ami akár a zsebében is elfér. A legutóbb összeszerelt drón már egyértelműen fejlettebb, mert olyanokra is képes, amikre a többi nem. Növelte a hatótávolságot, és a repülési időt is 6-ról 15 percre, továbbá az FPV rendszer hatótávolságát is, ami fél mérföld helyett most már akár 20-ról is megbízhatóan küldi a videó jeleket.

Kezdetben csak a poén kedvéért repült a munkaterületek fölött, de hamarosan rájött, hogyan tudná ezeket a repüléseket cége javára fordítani. Az egyik esetben egy különösen fontos ügyfél megbízásából egy 60 millió dolláros költségvetésű projektet repült be. Az elkészült felvételek lenyűgözőek lettek és úgy volt képes bemutatni a területet, ahogy a korábban használt légi felvételekkel nem sikerült. Ekkor jött rá, hogy milyen sokféleképpen használhatná ezeket a gépeket, és hogy milyen nagyszerű marketingeszközt kapott a kezébe.

A pilóta nélküli repülők használata jelenleg kísérleti fázisban létezik a SpawGlassnél. A cég még mindig a klasszikus légi felvételekre támaszkodik munkáinak többségénél, de ezek akár teljes kiváltása sem kizárt.

"Még nem jelentettük ki, hogy csináljunk mindent drónnal. Ha ezt megtesszük, biztosra kell mennünk. Már csak az kitöltené a teljes munkaidőmet, ha az összes projektet havonta csak egyszer repülném be. Ugyanakkor egyre komolyabban is vesszük ennek lehetőségét. A munkák előrehaladásának dokumentációja fontos, és ezt drónokkal remekül lehet segíteni. Egészen részletes felvételekre is képesek, így olyan módokon is tudunk vizsgálódni, ami korábban nem volt lehetséges."

Eddig körülbelül 20 építkezésen repült, és legtöbb esetben csak belső használatra szánt felvételeket készített. A biztonság minden esetben elsődleges prioritást élvez, ugyanúgy, mint az FAA szabályai. Alapvetően 400 láb alatt marad, elkerüli azokat a helyeket, ahol láthatóan nincsenek tudtában az emberek annak, hogy valami repül a fejük fölött. Szerencsére azért a legtöbben munkavédelmi sisakban vannak. Mindig megvan a tulajdonos engedélye és érzékenyen reagálnak az ügyfeleik kérésére. Mindig engedélyt kérnek, mielőtt másnak is megmutatnánk a felvételeket, vagy feltöltenénk youtube-ra, ezért visszautasítással sem találkoztak még.

A folytatásban: Kutatás

Az eredeti cikk: http://www.equipmentworld.com/drones/

Szólj hozzá

építkezés szabályozás építőipar drón FPV FatShark SpawGlass