A multirotor koala és a drónok harca
Új szervezet köszönthetünk a drónok harcában. Egyelőre még csak a multirotoros gépek mellett kampányoló cégek, szervezetek, szövetségek jönnek sorban létre, de hamarosan az ellentábor is szervezett formában fogja hallatni a hangját, ami mindenképpen hasznos lenne az iparág szempontjából, hiszen az egészséges egyensúly csak így érhető el. Az ellenzők megjelenésével talán a jogi szabályozás is felgyorsulna. Egy korábbi posztban a filmes drónok támogatására létrejött szervezettről esett szó, amely már évek óta működik és az Amerikai Légügyi Hatóság számára is emészthető belső szabályozást alakított ki. Ennek eredménye lett az, hogy a szórakoztatóipar immáron legálisan használhatja a multikoptereket.
A forgatások világa azonban meglehetősen speciális terület, mert lezárt területen, az ott tartózkodó stábtagok tudtával és belegyezésével, megfelelően kialakított szabályok és biztonsági előírások mentén a kockázatokat minimálisra lehet csökkenteni, ráadásul a magánszféra védelme sem kérdés, hiszen a kamerákkal előre beállított, pontosan kiszámított és megkomponált jeleneteket vesznek fel, abba még véletlenül se keveredhet bele a szomszédnéni.
Ez a speciális helyzet azonban nem érvényes azokra az esetekre, amikor kint, a való világban kerülnek felhasználásra drónok a legkülönfélébb iparágakban, helyeken, szituációkban és amihez a jogalkotók jelenleg még nem tudtak alkalmazkodni és megalkotni a megfelelő szabályokat. Ezt elégelték meg - gyaníthatóan a filmesek sikerén felbuzdulva - nem kisebb játékosok, mint a 3D Robotics, az Aerialtronics, az Airware, Amazon Prime Air, a DJI, a Google Project Wing, a GoPro és a Parrot, abból a nem titkolt célból, hogy kikövezzék az utat a drónok civil, kereskedelmi célú használata előtt. A csoport nem felejtkezett el a hobbistákról, szándékaik szerint az ő jogaikat is képviselik majd.
A szervezet célja, hogy olyan egyértelmű szabályozási kereteket hozzanak létre, melyekkel biztosítható a biztonságos és megbízható működtetés, további céljuk, hogy a látóhatáron túli repülés is biztosítva legyen. A csoport szerint a kisméretű drón 25 kg alatti és 122 méter (400 láb) alatt repül. A meghajtásról és energiaellátásról elektromotorok és akkumulátorok gondoskodnak és kézi irányítással vagy automata üzemmódban is képesek repülni.
A csoport vezetője, Michael Drobac szerint, aki az Akin Gump ügyvédi iroda szenior tanácsadója, a kisméretű légi járművek vitathatatlan előnyei a legkülönfélébb módokon segíthetik a felhasználókat. A felhasználás a teljesség igénye nélkül a légifilmezésen keresztül, a földmérési és térképészeti feladatokon, a precíziós mezőgazdaságon, logisztikai és katasztrófavédelmi feladatokon át, az újságírásig, az olajkutak fákjáinak (fuckyeah!) és gázvezetékek vizsgálatáig tart.
Nem kérdés, hogy a szabályozás megszületése egyértelműen pozitív hatással lenne bármelyik ország gazdaságára és javítja a versenyképességet. További megoldandó feladat azonban a használt frekvenciák biztosítása, valamint a magánszféra védelmének biztosítása.
Vadvilág a levegőből