Biztosan jó lesz, nem kell félnetek
Vitathatatlanul a biztonság a legégetőbb kérdés jelenleg a pilóta nélküli gépekkel kapcsolatban. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) legújabb tanulmánya szerint a végzetes repülőgép szerencsétlenségek négyszázszoros(!!) emelkedését hozná, ha engedélyezésre kerülnének a jelenlegi balesetveszélyes technológiájú drónok, ami elfogadhatatlan mértékű.
Miközben az USA-ban a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) bizonyos kivételektől eltekintve gyakorlatilag tiltja a drónok használatát, addig és mindezek ellenére, Európában már 8 ország tett lépéseket a kereskedelmi célú felhasználás engedélyezése felé, mert felismerték, hogy a hibák és hiányosságok csak úgy küszöbölhetőek ki, ha legális kereteket biztosítanak ennek az új iparágnak.
Felesleges hozzátenni, hogy kishazánk persze nincs a 8 ország között. Üdvözítő és meglepő ugyanakkor, hogy az NKH már foglalkozik az üggyel honlapján, sőt, ott el is érhető a drónokkal kapcsolatos jelenlegi jogszabályi háttér, és azt is írják, hogy "Kezdeményezésünkre egy éve munkacsoportok dolgoznak a szabályozásra vonatkozó szakmai anyag összeállításán, amely várhatóan ez év júliusáig készül el; ez adja majd a jogi szabályozás alapját." Október van, se kép, se hang, no komment. |
Az elemzés rámutat, hogy a végzetes balesetek előfordulási valószínűsége lényegesen nagyobb a le- és felszállás idején, emiatt a repterek környékén a legnagyobb az esélye annak, hogy hasonló balesetekben emberek halnak meg.
Már egyetlen baleset is elég lenne, hogy a közvélemény szemében a drónok biztonságossága megkérdőjeleződjön - figyelmeztet az EASA. Körültekintően kell tehát a témát megközelíteni annak érdekében, hogy ne alakuljon ki civil ellenállás a drónok engedélyezésével kapcsolatban, ez viszont egyértelműen csak széleskörű társadalmi egyeztetés után lehetséges, mely megadhatja a későbbi szabályozás kereteit.
Az aggodalmakkal maximálisan egyetértünk. Egyértelmű, hogy kellenek olyan földrajzilag körülhatárolt területek, ahol tilos drónokat reptetni, és ezen tilalomnak akár börtönbüntetés terhe mellett is érvényt kell szerezni. Ez egyértelműen a pilóta-nélküli közösség érdekeit szolgálja, mert csak így kerülhetőek el a tömegbalesetek. A drónok számának növekedésével várható, hogy történnek szerencsétlenségek. Minden emberélet számít, ugyanakkor nem mindegy, hogy egy balesetben 1-2 ember megsérül, vagy 300 meghal. Véleményünk szerint repülőterek és azok legalább 5 km-es körzetében meg kell tiltani bármiféle pilóta nélküli tevékenységet, már csak azért is, mert a nagy teljesítményű radarok, egyéb, rádió-technológiát használó eszközök megzavarhatják a drónok irányítását, működését, ami újabb potenciális veszélyforrást jelent. |
A megfelelően biztonságos és ütközésmentes működés biztosítása elengedhetetlenül fontos, mielőtt a merev- vagy forgószárnyas drónok engedélyezésre kerülnek. Egy esetleges ütközés a levegőben a járművek részére végzetes következményekkel járna, függetlenül azok méretétől vagy súlyától, mert a legkönnyebb pilóta nélküli gépek is olyan károkat tudnak okozni, ami végül mindkét gép lezuhanásához vezet.
Ez egy forgószárnyas...
Az európai pilótákat tömörítő szervezet, az ECA szerint is meg kell találni az európai légtérbe történő integráció módját, mert már ma is bárki vásárolhat ilyen légi járművet: rendezők, újságírók, hobbisták, gazdák vagy éppen mentőcsapatok, a drón-technika népszerűsége napról napra vitathatatlanul nő. Mint ahogy az más fejlődő technológiákkal is lenni szokott, sok még a megoldandó feladat, ezért a szervezet saját akciótervet dolgoz ki a felmerülő problémák megoldására és az integrációs célok megvalósítására.
Update: Baleset sem kell azonban, hogy könnyen híresből hírhedté váljanak a drónok. Elég csak a 2014. október 14-n rendezett Szerbia-Albánia EB selejtezőt említenünk. Az albán miniszterelnök testvére (!) repült be egy Phantommal a pálya fölé egy albán zászlót húzva maga után. Az incidenst a gyepen intenzív bunyó követte, melynek a vége az lett, hogy a skót játékvezető lefújta a meccset még az első félidő vége előtt. Az ilyen publicitás rendkívül káros az egész ágazatra nézve, ugyanakkor pozitív hozadéka is lehet, amennyiben felgyorsítja a jogalkotási folyamatokat |
A 2014-es londoni UAS konferencián az európai országok hivatalos képviselői egyértelmű aggodalmukat fejezték ki a kereskedelmi repülőgépjáratok közelében reptetett drónok baleset-veszélyességével kapcsolatban.
..És ez is az
Matthew Baldwin, a konferencia főszervezője szerint, aki az Európai Bizottság repülésért felelős igazgatója volt akkoriban - a helyzet hasonló, mint a mobiltelefonok és az internet elterjedésének idején volt. A kérdés az, hogy hogyan lehet támogatni a drónokat úgy, hogy megfelelő törvényi és szabályozási háttérrel legyenek megoldva a biztonságtechnikai és adatvédelmi problémák. Véleménye szerint az EASA kompetens szervezet a szabályozás megalkotására és várhatóan a következő év elején az Európai Bizottság egy olyan indítványt fog beterjeszteni, ami érinti az összes fontos területet a biztonságtól kezdve, a megbízhatóságon át az adatvédelmi kérdésekig.
A fentieken túl szükséges továbbá, hogy a SES (Single European Sky - egységes légi irányítási rendszer) bevonja a légiforgalmi irányítási rendszerbe is a drónokat és kidolgozza az ehhez szükséges irányelveket és szabályokat.
Ez pedig egy merevszárnyú