2014. nov 26.

Pilótajogsi kell a drónokhoz?

írta: vinersniccel
Pilótajogsi kell a drónokhoz?

A Wall Street Journal olyan információk birtokába jutott, melyek szerint pilótajogsit fog kérni az FAA a kereskedelmi célú drónok reptetéséhez.

A szabályozás továbbá azt is előírja, hogy 400 láb (kb 120 méter) lesz a felső határ, csak nappal és csak látótávolságon belül lehet majd repülni a drónokkal. Ez pedig azért problémás, mert egy több ezer hektáros terület felmérésekor, amikor egyszerre 3-5-10 drón is repülhet egy rendszerben, elég nehéz lesz ezeket a szabályokat betartani, annál is inkább, mert erre vonatkozóan semmit sem lehet tudni. Kereskedelmi felhasználás esetén ugyanis a legritkább esetben repül majd pilóta a rádióval, a drónok a feladatot előre megadott koordináták lerepülésével fogják abszolválni. Az FPV repülés pedig egyenesen tiltott lesz?

A drónipar egyébként már 6 éve várja, hogy megszülessenek az irányadó szabályok, melyek mentén beindulhat a mezőgazdasági, filmes vagy éppen az építőipari drónok tömeges használata. A filmesek lépéselőnyben vannak, de általános szabályokra mindenképpen szükség lenne, mert a mostaniak csak rekreációs céllal engedik a drónok reptetését, a kereskedelmi célú drónok jelenleg a földre vannak parancsolva.

Miközben állítólag az FAA azon dolgozik, hogy megnyíljon az út és az ég a kereskedelmi gépek előtt, a belengetett szabályozás lényegesen szigorúbb annál, amit a támogatók vártak, ugyanakkor egyáltalán nem foglalkozik a sokszor emlegetett magánszféra megsértésének eseteivel, pedig talán ez a legfontosabb terület, ami a legtöbbeket érinti, többek között azokat is, akik nem drónoznak.

Az ügynökség tervei szerint a 25 kilónál könnyebb drónok tartoznának egy kategóriába, emiatt viszont a könnyű drónok, mint például az alig 1,5 kilós Phantom is ebbe a kategóriába esnének. A hasonló méretű drónok terjedtek el leginkább az utóbbi időben, így ez a szabályozás nagy csapást jelenthet rengeteg ember számára.

Bár sokan azzal érvelnek, hogy a kisebb drónok kisebb kockázatot is jelentenek, mint például a majd' 20 kilós Boeing Scan Eagle, ami több mint 3 méteres fesztávjával akár 24 órán át is a levegőben tud maradni, szerintünk teljesen mindegy, hogy melyiket darálja be egy sugárhajtású jet hajtóműve, az eredmény nagyjából ugyanaz lesz (200+ hulla és a drónok teljes tiltása).

Az értelmetlenség csúcsa, hogy pilóta jogsihoz kötnék a drónok reptetését, mintha ugyanolyan lenne egy quadcopterrel repülni, mint egy Cessnával. Véleményünk szerint egyedi képzés és jogosítvány lenne a legmegfelelőbb.

Az FAA az év végére ígérte a szabályok bejelentését. A bejelentést követően nyilvános vitára bocsájtják a tervezetet, melyet követően egy-két év (!!!!) múlva várható a cégleges szabályozás. Még az is lehet, hogy nálunk hamarabb fogadják el a jogszabályt, a kérdés megint csak az, hogy sikerül-e az ésszerűség mentén maradni, vagy az FAA-hez hasonló képtelenséggel kell majd megbirkózni. 

Mindenesetre nem kapkodják el.

Szólj hozzá

szabályozás drón FAA