2015. feb 03.

A drónvásárlás kiskátéja #3: ismerkedés, tanulás

írta: vinersniccel
A drónvásárlás kiskátéja #3: ismerkedés, tanulás

A sorozat befejező részére a szokásosnál kicsit többet kellett várni, mert elgondolkodtam azon, hogy van-e értelme annak, amit csinálok, miután hobbisznobok, trollok és grammarnácik (gyűjtőnevükön: csillámfaszlámák) főleg nemtelen támadásainak lettem kitéve. Aztán eszembe jutott, hogy ne sírjon a kurva, ha basszák, és csak azért is megírom ezt a részt.

Külön felhívom a figyelmet arra, hogy a cikk továbbra is a játék multikopterekről szól és az ezekben leírtak nem alkalmazhatóak a nagyobb, profi kopterekre, melyekben már GPS és komoly repülésirányító rendszer van. Ez a három (első rész, második rész) írás elsősorban azoknak szól, akik óvatos duhajként és/vagy pénztárcájuk vastagsága okán nem szándékoznak rögtön egy Phantomot a falnak verni, hanem megelégednek a max. 5-10-20-50 ezer forintba kerülő RC játék quadkopterrel és adnak időt és lehetőséget arra maguknak, hogy megszeressék ezt a hobbit horribilis pénzek ablakon való sűrű kiszórása nélkül. Lesznek és vannak olyanok, akik kapásból egy Inspire One-al kezdenek (a tesztért nézzétek meg a videót (klikk!), mert jó kis review egy magyar csapattól, a Drone Hungary Tv-től); na ezek az írások nem nekik szólnak.

Szóval hogyan kezdj neki az első repülésnek, mikre figyelj, hogy repülj, hogy élvezd is, amit csinálsz?

Kibontás után ellenőrizd természetesen, hogy minden alkatrész meg van-e, amit ígértek. Jó, ha van pótrotor, főleg a kisebb gépeken, mert hamar deformálódnak, akkor pláne, ha freestyleban nyomod a repülést és szereted a falhoz kenni a gépet. Ha kicsomagoltál mindent, irány a töltés, mert az a tapasztalat, hogy lemerülve küldik az akksikat. Töltőtől és akksitól függ, de 30 perc- 1 óra között változik a töltési idő. Fontos, hogy hiába van 2-3-4 akksid is akár, célszerű a gépet maximum két repülés után kicsit pihentetni, ezzel jelentősen növelhető a motorok élettartama. Töltés után akksi beszerelése, aztán kell még 4 ceruzaelem a távba, és ha mindent jól csináltál, és a kopter sem hibás, néhány pittyenés után már pörögnek is a rotorok. Ha nincs külön előírás, hogy először a gépet kell bekapcsolni és csak utána a távot vagy fordítva, akkor célszerűbb, ha először a kontrollert és csak aztán a koptert indítod. A legtöbb gépen az emelkedést szabályozó kart indítás előtt teljesen fel kell tolni koppig és aztán vissza nullába ahhoz, hogy szinkronizáljon a kopterrel. A bal oldali kar nem azért nem rugós függőleges irányban, mert kihagyták belőle, hanem azért, hogy amikor leszállsz és elengeded, akkor ne ugorjon rögtön 50%-os pozícióba, amitől ugye felszállna megint. Az első repülés előtt célszerű gyereket, macskát, kutyát, fontos és kevésbé fontos papírokat és általában mindent, ami csak magától mozog (feleség, barátnő) eltávolítani a szobából.

Néhány tanács:

Ha vészhelyzet van, akkor az legyen az első, hogy lehúzod nullára a gázkart, hogy leessen a földre. Amíg nem vagy teljesen tisztában az irányítással, ez a legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja annak, hogy minél kevesebb kárt tegyél a gépben, magadban vagy a környezetben.

A motorok elektronikája olyan, hogy hirtelen fellépő ellenállásnál, tehát ha valaminek ütközik, akkor lekapcsol, így védi magát. Viszont, ha valami rátekeredik (haj, zsinór, fűszál) a motorra, akkor ez az erő csak fokozatosan épül fel és tönkreteszi a motort.

Bent lehetőleg kerettel repülj. Kint meg csak akkor, ha szélcsend van, és akkor se repülj 2-3 méternél magasabbra vele, mert nem tudod, hogy feljebb milyen légáramlatok vannak, amik sec-perc alatt úgy elviszik, hogy sosem találod meg.

A hatávolság maximum 30-50 méter, távolabb ne is repülj vele, mert nem fogod látni se, főleg azt nem, hogy kinek a kertjében esett le, amikor elhagyta a jelet.

Mivel a 2,4 ghz-es frekvenciát használják a távok, ezért egy-egy erősebb wifi vagy egy másik multikopter simán bezavarhat az irányításba

Ha leszálltál ELŐSZÖR TEDD LE a távot, utána kapcsold ki a gépet és csak utána távot. Nem jó érzés, amikor nyúlsz a gép felé és a kezedben lévő távon véletlenül megtolod az egyik kart...

Kutyát, macskát ne basztasd a géppel, mert gyorsabban tudják elkapni, mint ahogy te elrántod és ez állat és drónkínzáshoz vezet

Ha megvagyunk ezekkel, szinkronizált a gép (amit általában a ledek villogásának abbamaradása jelent), finoman, de tényleg nagyon finoman told fel a gázkart, amivel a magasságot állítod. Jó esetben pörögni kezdenek a rotorok. Abban az állásban célszerű hagyni, hogy még pont ne szálljon fel a gép, de már tudjon a földön csúszva mozogni, "sétálni". Ilyenkor játssz egy kicsit a távval, próbáld ki a földön csúsztatva a gépet, hogyan dől, forog jobbra, balra, előre hátra. Ha már így a földön csúsztatva, kvázi két dimenzióban kicsit begyakoroltad az irányítást (erre nyugodtan „pazarolj” el egy feltöltésnyi időt), a tengelyeket, meg lehet próbálkozni a felszállással.

Miután sikerült elszakadni a földtől, célszerű legalább egy méter magasságig emelni a multikoptert, mert a saját maga által keltett turbulenciák miatt nehezebben irányítható alacsonyan. Ha 30-50 centi magasan próbálsz lebegni, nehezebb ott tartani, mint 1 méteren. Első körben a legfontosabb, hogy tanulj meg vele lebegni. Ezekben nincs GPS, így nem marad a lebegéskor „odaszögezve”, de finom ellenkormányzással, gázadásokkal, szinte teljesen egy helyben tudod tartani majd a gépet egy idő után. Amíg ez nem megy tökéletesen, addig ne lépj tovább, mert csak törés lesz a vége. A lebegéshez kapcsolódik a trimmelés lehetősége is, ezt már a legtöbb kopter tudja. A karok alatt és mellett lévő gombokkal lehet úgy beállítani a fordulatszámot (szakszóval: trimmelni) a rotorokon, hogy ha azt tapasztalnád, hogy lebegés közben mászik valamerre a gép, akkor a trimmelők segítségével tudod ezt a csúszást, fordulást ellensúlyozni és tökéletesre finomhangolni a gép mozgását.

Ha már tudsz úgy lebegni, hogy minden helyzetben szándékosan tudod emelni, süllyeszteni a gépet és nincs 10-20 centis amplitúdó lebegés közben, akkor lehet elkezdeni repülni. Mire idáig eljutsz, már jól fogod tudni kezelni a kontrollert, tisztában leszel az irányokkal. Először fél-fordulatokat tegyél jobbra-balra, aztán negyedekett, közben figyelj arra, hogy a magasság mindig megfelelő legyen. A lényeg a tudatosság! Addig gyakorold a jobbra-balra fordulókat, amíg tökéletesen nem uralod a gépet kanyarodás közben is, ne próbálj meg menni és kanyarodni egyszerre, gyakorold be az egyes tengelyek mentén való repülést és csak utána próbáld meg kombinálni ezeket.

Ha ezek már mennek, akkor jöhetnek az összetettebb mozgások, amik remekül fognak menni addig, amíg a multikopterrel egy irányban nézel. A nehézség ott kezdődik, hogy ugyanúgy tudd irányítani, amikor feléd repül, mint amikor elfele tőled, mert ilyenkor az irányítás is megfordul értelemszerűen. Ha már ez is sikerült, és ugyanolyan biztonsággal tudod irányítani a gépet oda-vissza, el lehet elkezdeni nyolcasokat, pontosabban fektetett végtelen-jeleket írni a levegőben, Nascar-ovál szerűen körberepülni a szobát (anélkül, hogy levernél bármit..), széklábak és asztallábak között cikázni eszméletlen tempóban vagy azt gyakorolni, hogyan tudsz minél kisebb helyre, minél pontosabban leszállni. Lehet küldetéseket kitalálni vagy csak simán megnézni, hogy milyen állapotban van a tető.

Nézz meg néhány youtube videót, lehet belőlük tanulni!

Mindenkinek jó szórakozást a szerzeményéhez! :)

 

Szólj hozzá

tanulás multikopter multirotor